Het energieke en zorgzame team waarin we samenwerken en met elkaar echt het verschil maken voor onze cliënten, daar wordt Emma beter van!

Emma van der Horst is sinds 2017 werkzaam bij Bergman Clinics en heeft sindsdien verschillende functies doorlopen. Sinds kort is ze werkzaam als manager Verpleging en Bedrijfsrestaurant bij onze focuskliniek Bewegen in Rijswijk en stuurt ze een team van bijna 60 medewerkers aan. Ze deelt graag haar ervaringen over de kansen en mogelijkheden die ze tot nu toe heeft gekregen bij Bergman Clinics. 
Wat was voor jou ruim zes jaar geleden de reden om te solliciteren bij Bergman Clinics? Ik startte mijn loopbaan als gespecialiseerd verpleegkundige in het ziekenhuis. Daar was ik werkzaam op verschillende (acute) afdelingen zoals de Spoedeisende hulp en de High- en Intensive care Unit. Enerverende jaren waarin ik veel geleerd heb. Na een aantal jaren werkervaring op te hebben gedaan zocht ik meer regelmaat om mijn privé-werk balans te hervinden. Daarbij zocht ik een werkomgeving waar meer aandacht is voor de cliënt én de kwaliteit van zorg. Ik hield Bergman Clinics al een tijdje in de gaten en toen er een functie voor Consulent vrijkwam heb ik direct gereageerd.
“De ruimte die ik binnen Bergman Clinics krijg om me te blijven ontwikkelen, zorgt ervoor dat ik nooit stil sta en dat de mogelijkheden oneindig zijn!”
De functie van Consulent was in eerste instantie iets totaal anders dan je achtergrond als Gespecialiseerd Verpleegkundige. Waarom besloot je toch te reageren? Ik had een positieve eerste kennismaking op locatie en dat klikte meteen van beide kanten. De sfeer, ambiance, werkwijze en manier van werken sprak me enorm aan en er werd al direct gesproken over doorgroeimogelijkheden met mijn diploma’s. Ik had destijds een leidinggevende die in mij geloofde en mijn “talenten” (h)erkende. Al gauw (binnen 2 weken) werd er vanwege mijn kennis, opleidingsachtergrond en expertise gevraagd om bij te springen op de afdeling Preoperatieve screening (POS). Ik kreeg toen de kans om de POS-opleiding te volgen waarmee ik mijn specialistische kennis kon uitbreiden. Na mijn bevalling van mijn 1e (en enige) kind kreeg ik opnieuw de kans aan de slag te gaan in een nieuwe rol als operationeel kwaliteitsmedewerker. Daar was ik onder andere verantwoordelijk voor audits, kwaliteitsonderzoeken en tijdspaden. Ook in deze rol werd ik “gezien” en werd mij de Post Bachelor Zorgmanagement aangeboden. Dit kenmerkt dat de Bergman Clinics de medewerkers in zijn/haar kracht zet. Vanwege wisselingen in het managementteam kreeg ik de kans om als manager ad interim van de Verpleegafdeling en Bedrijfsrestaurant te gaan werken.
Uiteindelijk ben je niet meer weggegaan en sinds 2023 officieel werkzaam als Manager van de Verpleegafdeling en Bedrijfsrestaurant. Hoe herken jij nu zelf talent binnen je team? Omdat ik zelf een mooi loopbaanpad heb bewandeld binnen de organisatie, moedig ik collega’s aan ook na te denken over hun ambities. Ik vind het belangrijk dat talent herkend wordt en dat je transparant met je leidinggevende in gesprek kan over de mogelijkheden. Ook de Recruitment Business Partner, waar ik een nauwe samenwerking mee heb, denkt graag pro-actief met ons mee over de mogelijkheden. Op die manier stimuleren we elkaar in gesprek te blijven gaan.
Waar word jij beter van door het werken bij Bergman Clinics? De afwisseling in het werk, de korte lijnen, de interne doorgroeimogelijkheden, maar ook de onderlinge sfeer. Ook het energieke en zorgzame team maakt dat ik nog steeds iedere dag met veel plezier naar het werk ga. En het leuke is dat we het allemaal samen doen, waarin we met elkaar echt het verschil maken voor onze cliënten.
Wat doe je eigenlijk graag in je vrije tijd? Hoe is dat te combineren met het werken bij Bergman Clinics? Ik ben dol op koken, maar ik ben ook dolgraag in de natuur om lekker te sporten zoals racefietsen, hardlopen en (wedstrijd)zwemmen. Ik houd van reizen en lezen. In mijn rol is het van belang dat ik vrijwel dagelijks (doordeweeks) op de kliniek aanwezig ben, maar ik krijg ook de mogelijkheid om flexibel vanuit huis te werken. Hierdoor behoud ik mijn privé-werk balans en heb ik ook tijd in het weekend om leuke dingen te doen met mijn gezin. Ideaal!
Klinkt als de ideale werkgever! Heb je ook nog punten van verbetering voor de kliniek of de organisatie? Het kan denk ik nergens voor 100% perfect zijn, er zijn altijd wel punten waar we aan kunnen werken. Nu we qua klinieken flink aan het uitbreiden zijn, vergt dat ook een andere manier van communiceren. Dit staat nu hoog op de agenda. En werven in de zorg blijft een uitdaging. Met Recruitment heb ik korte lijntjes om ervoor te zorgen dat we de juiste mensen naar ons toe trekken en vooral ook: behouden.
Overweeg jij een overstap en/of twijfel je nog? Neem vooral contact (LinkedIn Emma) met me op voor een kop koffie waarbij je meteen een kijkje kan komen nemen op onze afdeling.
Ben jij na dit inspirerende verhaal van Emma nieuwsgierig geworden over de mogelijkheden bij Bergman Clinics? Bekijk snel onze vacatures of neem contact op met één van onze Recruitment Business Partners!