“In het begin vroeg ik me af of ik nog wel nuttig bezig was. Nu zie ik hoe groot het verschil is dat we maken, zowel fysiek als mentaal. Het mooiste is dat ik daar écht de tijd voor krijg.”

Na meer dan 40 jaar in de zorg dacht Ingrid alles wel gezien te hebben. Toch vond ze bij Bergman Clinics opnieuw werkplezier. Niet door de snelheid of complexiteit, maar juist door de tijd en aandacht voor cliënten. Een verhaal over de kracht van persoonlijke zorg, betekenisvol werk en het vinden van nieuwe energie in een vertrouwde sector.

Je werkt al meer dan 40 jaar in de zorg. Hoe begon jouw carrière?
“Ik begon op mijn 18e met de inservice-opleiding in het AMC. Daar heb ik ruim 25 jaar gewerkt, op allerlei afdelingen: chirurgie, long, gynaecologie, KNO, plastische chirurgie, noem maar op. Daarna heb ik nog gewerkt in de revalidatie, ouderenzorg, als transferverpleegkundige en in de wijkverpleging. In totaal ben ik nu al 41 jaar actief in de zorg. Die afwisseling heeft me altijd veel gebracht, maar ik merkte op een gegeven moment dat ik toe was aan een andere invulling van mijn werk.”
Wat trok je aan in de overstap naar Bergman Clinics?
“Na een aantal jaar in de ouderenzorg begon ik de dynamiek van het ziekenhuis te missen. Alleen had ik geen behoefte meer aan de zware werkdruk en het tempo van de acute zorg. Bij Bergman Clinics vond ik precies de balans die ik zocht: het werk is relatief laagcomplex, maar je hebt wél dat fijne klinische ritme en contact met cliënten. Je bent de hele dag met mensen bezig, maar hebt echt de tijd om goede zorg te verlenen.”
Hoe vond je het om van medisch naar meer cosmetisch werk te gaan?
“In het begin was dat eerlijk gezegd even wennen. Ik vroeg me af of ik nog wel nuttig bezig was, zeker omdat veel ingrepen hier niet medisch noodzakelijk zijn. Maar dat veranderde snel toen ik de impact van het werk zag. Hier komen bijvoorbeeld vrouwen na een borstamputatie of jonge meiden zonder borsten. Je helpt hen niet alleen fysiek maar ook mentaal. Ik kan mensen begeleiden van het begin tot het einde van hun behandeling en daar echt de tijd voor nemen. Dat maakt mijn werk juist ontzettend waardevol.”
Wat geeft jou de meeste voldoening in je werk?
“Het persoonlijke contact. Je ziet cliënten de hele dag door, bouwt een band op en begeleidt hen tijdens hun behandeling. Je bent niet alleen bezig met medische handelingen, maar ook met geruststellen, uitleg geven en een luisterend oor bieden. Die ruimte om aandacht te geven, dat maakt voor mij het verschil.”
Doktersassistent Kelly
Hoe ervaar je de samenwerking binnen het team?
“Heel positief. We hebben een fijne mix van ervaren collega’s en jonge mensen, en je leert echt van elkaar. Jongeren zijn bijvoorbeeld digitaal heel handig, terwijl wij weer veel ervaring meebrengen. Ook de samenwerking met artsen is prettig: er is geen hiërarchie, je kunt altijd overleggen of vragen stellen. Dat maakt dat je je gewaardeerd voelt.”
Hoe kijk jij naar Bergman Clinics als organisatie?
“De afgelopen jaren zijn er veel positieve veranderingen geweest. IT-processen zijn verbeterd, de organisatie is professioneler geworden en er wordt echt naar je geluisterd. Mijn leidinggevende is heel betrokken en denkt met je mee, dat voelt prettig. De organisatie groeit snel en dat merk je, maar dat gaat gelukkig niet ten koste van de persoonlijke sfeer. De zorg is hier gewoon echt goed geregeld. Dit alles maakt ook dat ik hier nog graag lang blijf werken!”